Logo_studiolijn14

Podcastmakers René van Es en Richard den Haring van Studio Lijn 14 hebben een nieuwe storytelling podcast geproduceerd. De podcast MakersRadio bestaat als sinds 2014. Toch is de nieuwe podcast – De Leidse Buskruitramp –  pas de 17e aflevering tot nog toe. Dat komt neer op slechts een gemiddelde van zo’n twee afleveringen per jaar.

In de podcast trainingen van Studio Lijn 14 adviseren we juist met regelmaat een podcast te publiceren in een dagelijkse, wekelijkse of bijvoorbeeld een maandelijkse frequentie. We voldoen met MakersRadio dan ook volledig aan het cliché dat we als trainers het maken van een podcast heel goed kunnen uitleggen aan anderen maar het advies zelf niet opvolgen 🙂

Nou zijn er wel een aantal redenen dat we zo lang over deze podcasts doen. Het gehele maakproces van idee tot publicatie doen we met zijn tweeën. Daarbij maken we gebruik van wat wij noemen ‘het vlechten van sprekers’ waardoor het lijkt alsof iedereen zich in een ruimte bevindt. Bij deze storytelling podcast techniek komt het voor dat je sprekers op elkaar hoort reageren die elkaar in werkelijkheid nog nooit gesproken hebben.

Ook vergt het componeren en editen van storytelling podcasts veel tijd. Om de verhaallijn spannend of dynamisch te maken, gebruiken we de kunst van het weg laten en schuiven we ook met de volgorde van het oorspronkelijke interview. Een vraag die aan het einde wordt gesteld, kan goed als beginquote dienen in de eindproductie want vaak krijg je de mooiste antwoorden als het interview al wat verder gevorderd is en waarom zou je daar in de edit niet meteen mee ‘met de deur in huis vallen’?

Is het niet beter om gewoon wekelijks een podcast interviewtje te publiceren in plaats van zo’n bewerkelijke storytelling podcast?

Jazeker, als het om publiek opbouwen en bereik vergroten gaat wel. En we nemen het ons ook steeds voor om dat in een nieuwe podcast te doen, zoals bij onze nieuwe Plastic Soup Surfer Podcast. Maar zoals je ook in deze podcast kunt horen, is dit toch ook weer een soort storytelling podcast geworden of zoals we op zijn Leids zeggen: ‘een gelardeerde podcast.’

En het kost dan misschien veel tijd maar dan heb je daarna wel een tijdsloze podcast.