Het podcast maakproces

Je zet gewoon een voicerecorder in het midden van de tafel, drukt op opnemen en klaar! Maar is dat wel podcast? Misschien wel, zeker als je de audio aan een RSS-feed koppelt en publiceert. Maar professioneel is het niet. Het is meer alsof je met een selfie-camera een speelfilm gaat opnemen. 

Bij het maken van een podcastserie gaat de meeste tijd zitten in het voortraject en de nabewerking (selectie en montage van de audio). De opname van de gesprekken zelf vergt doorgaans de minste tijd.

Het podcast maakproces van Studio Lijn 14 bestaat uit 10 stappen. Het is essentieel om voldoende tijd te plannen voor de voorbereiding. Denk eerder in dagdelen dan in uren om tot de juiste visie en het geschikte format van de podcast te komen.

Een podcastserie in 10 stappen

  1. Doel: waarom maak ik deze podcast, wat wil ik daarmee bereiken en wanneer is dat doel bereikt?
  2. Doelgroep: voor wie doe ik dit? Inzoomen op de doelgroep helpt in het bepalen van de tone of voice – het taalgebruik en de stijl van de podcast. 
  3. Boodschap: welke boodschap wil je meegeven en wat zijn de onderwerpen per aflevering? De content van de podcast moet naadloos aansluiten op de eerder geformuleerde doelen en de doelgroep.
  4. Onderwerp; Welke verhalen worden er straks verteld in de podcast? Geef elke aflevering een eigen invalshoek en onderwerp die passen bij het overkoepelende thema van de podcastserie.
  5. Format: Welke vorm kies je voor de podcastserie? Een interviewpodcast, een magazineformule met meerdere verhaalelementen, een storytelling podcast of een live podcast met verschillende experts aan tafel? En vergeet niet het behang, denk aan de begin- en eindtune, soundscapes en achtergondgeluid.
  6. Sprekers: wie wil je straks voor de microfoon? Wie presenteert de serie? Kies je voor eigen sprekers of wil je misschien externe sprekers inhuren? Ook is het ‘t overwegen waard om een bekende Nederlander in te zetten om zo de bekendheid van de podcast wat vleugels te geven.
  7. Selecteren content: afhankelijk van het format dat is gekozen, moeten er keuzes gemaakt worden. Wat willen we erin houden of wat misschien juist niet. Podcast wordt doorgaans niet live uitgezonden dus verwijder saaie passages en vage uitweidingen en vervang ze voor levendige voorbeelden en bekopte voice-overs.
  8. Frequentie & duur: hoe veel afleveringen telt de serie, hoe lang wil je dat een aflevering ongeveer duurt en wat is de verschijningsfrequentie? 
  9. Verspreiding: Op welke kanalen is de podcast straks hoorbaar? Denk aan iTunes (Apple podcast), Spotify en allerlei podcast-apps die tegenwoordig beschikbaar zijn. En hoe ga je de podcast promoten?
  10. Promotie: hoe ga je de podcast pluggen, welke kanalen wil je daarvoor gebruiken? En zorg voor een representatief budget.

Onze aanpak

Aan de hand van een aantal brainstormsessies lopen we door de stappen heen en stellen een podcast bouwplan op. Vervolgens worden per aflevering namen aan de presentator en de potentiele kandidaten (gasten) gekoppeld. Waar nodig schaven we met training en coaching podcastvaardigheden bij, zoals interviewtechnieken en de kunst van voice-overs inspreken. 

Dan is het nu wel tijd voor het produceren en evalueren van de pilotaflevering. Vanuit de evaluatie worden per aflevering aanpassingen gedaan en na consensus worden de afleveringen door ons geüpload en toegevoegd aan de RSS-feed.

Een podcast groeit het snelst als je met seizoenen werkt. Daarbij is het van essentieel belang dat je met regelmaat steeds een nieuwe aflevering publiceert. Publiek (abonnees) opbouwen is bij podcast de kern. Ons motto: creëer een platform en claim je (podcast-) domein.

Ongeacht de voorkeurslocatie leveren we in elke situatie de juiste microfoons en randapparatuur. Van een één-op-één interview tijdens een boswandeling op de Veluwe tot een pop-up studio voor 6 sprekers tijdens een goed bezocht event in de jaarbeurshallen. 

Tijdens de voorbereidende gesprekken inventariseren we de wensen zijn voor wat betreft de locatie, het format en het aantal sprekers. Daarbij is het goed om te weten dat we over een eigen geluidsdichte, ‘zwevende’ podcaststudio’ beschikken. De studio ligt aan de A4 ter hoogte van Leiden en is goed te bereiken met zowel auto als openbaar vervoer. 

Wij zorgen ook voor de hosting van de podcasts en de distributie. Wij leggen in eenvoudig taal uit hoe distributie werkt en welke kanalen passen bij de wensen van de opdrachtgever. 

Wij bespreken ook vooral de promotieplannen voor de podcasts – dit is ontzettend belangrijk. Zonder promotie kun je een podcast vergelijken met een brochure die in de kast is blijven liggen omdat niemand de taak op zich heeft genomen om de brochure te verspreiden. 

Het is van wezenlijk belang om ook van te voren te bedenken hoe je de  sociale mediakanalen van het RIVM in kunt zetten om de podcasts te promoten. Op welke externe platforms komen ze te staan. Hoe kunnen wij influencers inzetten en het publiek vergroten.

Als oprichters van Podcastluisteren.nl – het grootste onafhankelijk podcastplatform van Nederland  – kunnen wij ook direct afspraken maken over promotie op de site en in onze apps.