5 misverstanden over een bedrijfspodcast


Wil je graag een bedrijfspodcast starten? Laat over onderstaande dan geen misverstand bestaan:

Een bedrijfspodcast is net een radioprogramma

Om maar met de deur in huis te vallen: een podcastluisteraar lijkt wellicht nog meer op een YouTube’er dan op een radioluisteraar. Dat klinkt wellicht tegenstrijdig maar toch is deze stelling makkelijk te verdedigen.

Youtube is net als podcast een on demand medium. Je luistert of kijkt wanneer het je uitkomt. Daarbij werkt Youtube net als een podcast met abonneren op kanaal. Ook is het bij beide media de bedoeling dat je zoveel mogelijk volgers opbouwt.

Ook de manier van luisteren verschilt doorgaans van die van radio. Waar radio dikwijls als behangetje aan staat (op de achtergrond), wordt naar podcast juist gericht geluisterd. Je zet het – vergelijkbaar met Netflix of HBO – bewust aan.

In het geval van podcast is dat vaak ook met een hoofdtelefoon op. Die bewustere manier van luisteren vraagt om een andere manier van presenteren. Daar waar de radio-dj de aandacht van de luisteraar moet winnen door continu de aandacht te trekken (spelgeluidjes, hard praten en prijzen winnen), is het van belang dat de podcasthost eerder nog fluistert en zich daarbij steeds realiseert dat die de aandacht van de luisteraars al heeft.

Maak het bedrijf niet het onderwerp van de podcast.

Natuurlijk zijn we als ondernemers trots op wat we doen maar om nou een hele serie te gaan maken over welke diensten je levert, gaat echt voorbij aan de kracht van het medium. Kies een andere naam voor de podcast dan de bedrijfsnaam en zorg dat die naam de lading van de podcast dekt. De podcast van KPN zou bevoorbeeld over ‘dichtbij’ kunnen gaan, de podcast van Ernst & Young over ‘ondernemen’ en die van Prominent, bekend van de opsta-stoel, over kwaliteit van leven.

Een voorbeeld zoals het wel moet, geeft KLM met de podcast The Journey. Een podcast die gaat over unieke reiservaringen. Een slimme zet van KLM omdat de maatschappij daarmee ook het gehele domein ‘reizen’ claimt. De vliegmaatschappij vermeldt uiteraard wel duidelijk in de subtitel, beschrijving en intro van de podcast dat die gesponsord is door KLM maar houdt het voor de rest vooral gescheiden.

Stop zo min mogelijk informatie in het podcast-logo

De eerst kennismaking met een podcast is altijd het logo! Ik zie helaas geregeld podcast-logo’s die volgepropt zijn met (bedrijfs-) informatie. Bijvoorbeeld met de website-url van de onderneming en dan het liefst nog inclusief ‘www’. Alsof potentiele luisteraars niet weten hoe je een website van een organisatie opzoekt. Houd de informatie in het logo eenvoudig en minimaal en maak het logo zo aantrekkelijk als mogelijk.

Realiseer je ook dat podcast-logo’s doorgaans erg klein getoond worden in de podcast-apps, Spotify en iTunes. Kleine letters zijn niet goed leesbaar! Een mooi voobeeld van een attractief logo dat naar mijn idee de lading van de podcast dekt, is die van fictie podcast: Alice isn’t dead. Zie je ook het doodshoofd?

Een podcast verkoopt zichzelf wel

Bij Studio Lijn 14 merken we regelmatig dat opdrachtgevers de valse verwachting hebben dat als de podcast eenmaal geproduceerd is, verspreiding wel vanzelf gaat. Het lijkt een beetje op de valse verwachting die organisaties koesterden bij hun eerste bedrijfswebsite: ‘Nu we een website hebben, zullen (extra) klanten vanzelf wel komen.’ Helaas niet. Inmiddels zijn we bekend met het belang van search engine optimalisation (seo) als het om vindbaarheid van websites gaat.

Voor podcasten is promotie en vindbaarheid net zo van belang. Je moet de doelgroep aanspreken, werven en vasthouden en daar is gewoon een marketingbudget voor nodig. Wel is het zo dat als je nu instapt dat je wellicht nog de voordelen hebt van de nieuwigheid van het medium.

We maken een podcastaflevering als er een aanleiding is

‘We maken een podcast over de derde dinsdag van september (Prinsjesdag). En laten we ook een integrale audio-opname maken van dat business evenement dat in maart plaats heeft. Leuk, dan kunnen de mensen die er niet bij waren toch luisteren naar onze keynote-spreker!’ Dit betreft een letterlijke uitspraak uit de praktijk van Studio Lijn 14.

Een bedrijfspodcast zonder regelmatige verschijningsfrequentie is moeilijk aan de man te brengen. Publiek opbouwen is bij podcasten de kern. Ga daarom van start met een serie van minimaal 4 afleveringen, zelfs als het een pilot betreft. Zorg dat luisteraars zich abonneren in iTunes. En laat het idee los dat podcast goedkoop is.

Mocht het je toch lukken om duizenden luisteraars te scoren met één geisoleerde aflevering, door bijvoorbeeld strategisch gebruik te maken van een gast met grote naamsbekendheid, dan is het juist zonde om die luisteraarsschare weer te verliezen omdat je vervolgens weer lang wegblijft. Wees dus helder over verschijningsfrequentie en het totaal aantal te verwachten afleveringen.